Egy olyan környezet, ahol a gyerek egyértelmű és következetesen betartott információkat kap, életterének és viselkedésének szigorú határai vannak. Ez jelenti a RENDET. Egy élettér, ahol biztonságban tudja felfedezni önmagát és az őt körülvevő világot. Ha a feltételek nem biztosítottak, akkor a gyerekeknél megjelenik a félelem és a bizalmatlanság. Egy részük túlzottan visszahúzódóvá válik, még mások a viselkedésbeli kicsapongásokban keresik a határokat. Sajnos egyik véglet sem segíti az egészséges jellemfejlődésüket.
Miért történik mindez és hogy jön a képbe a Kempo? Ha górcső alá vesszük a gyerekek életét azt látjuk, hogy legtöbbször különböző információt kapnak a két szülőtől, megint mást az iskolában a tanáraiktól, egymástól és a médiától is. Egy ilyen világban mihez tartsa magát a gyerek, amikor az ő dolga a megismerés, de a megismerés határait a környezete nem egyértelműen jelöli ki. Mesterként úgy gondolom, hogy a liberális nevelés a legrosszabb, amit a gyerekekkel tehetünk. Kiemelkedően fontosnak találom a szülőkkel és tanárokkal való folyamatos együttműködést. Úgy gondolom, hogy a legfontosabb egy olyan, szülőkkel együttműködve kialakított nevelési formula, ami leképzi a világ szabályait és megfelel az adott környezet kulturális elvárásainak. A család, tehát elsődleges az egészséges élet kialakítása szempontjából. Második lépcső az oktatási rendszerünk lenne, de sajnos a jelenlegi helyzetében nagyon elavultnak tekinthető, abban a tekintetben, hogy nem az életre készíti fel a diákokat. A régi ipari rendszert, ahol az emberek javarészt gyári és mezőgazdasági munkákat végeztek jól kiszolgálta. Jelenleg képtelen egy olyan társadalmi rendszer új kihívásaival szemben megoldásokat kínálni, ahol az emberek 80% a szolgáltatásban dolgozik, városokban él, mozgásszegény életmódot folytat, egészségtelenül táplálkozik és legtöbbször teljesen elmagányosodik. A bőrünkön érezzük az elmaradottság hatásait, vessünk csak egy pillantást az ország egészségi és gazdasági állapotára és máris körvonalazódnak a hiányosságok. Oktatási rendszerünk rombolja a kreativitást és megrekeszti a kritikus önálló gondolatokat, ezáltal hátráltatja az egyén képességeinek kifejlődését.
Ifjú korban az ember a végtelenségig terhelhető. Ez a korszak az, ahol az embernek meg kell tanulnia az új helyzetekkel megbirkózni, megoldásokat találni, alkalmazkodni. Ha nem éri megfelelő stressz és kihívás az egyént gyerekkorban, felnőtt korban keservesen meg fog szenvedni, amikor önálló életre kerül sor.
A Kempo edzéseimen edzéseken javarészt két típusú gyerekkel szoktam találkozni. Az egyik a visszahúzódó a másik a rendetlen típus. A harcművészeti edzéseken mindkét típus kénytelen megtapasztalni a másik végletet biztonságos körülmények között. A kicsapongók megtanulják, hogy nem az ő szabályaik a mérvadóak és nem viselkedhetnek tiszttelenül, másokat zavarva kedvük szerint. A visszahúzódók, pedig újra megnyílhatnak és elkezdhetik a felfedezni a világot és benne önmagukat, mivel rá lesznek kényszerítve. A harcművészeti élettér tehát megteremti számukra, hogy biológiailag, szellemileg és szociálisan fejlődjenek, ami természetesen hatni fog a lelki formálódásukra is. Természetesen a fent említett pontok hatnak egymásra, így egymástól elválaszthatatlanok.
Biológiai szempontból elsődleges a durva és a finommechanikai mozgások kialakítása, koordináció, reflexek, az erő-állóképeség és hajlékonyság fejlesztése. Ezekre a Kempo harcművészet kivallóan alkalmas. Az edzéseken a gyerekek gurulnak, esni tanulnak, dobnak, ütés és rúgás technikákat sajátítanak el. Erősítő és nyújtó feladatokat hajtanak végre. Mindezt társaikkal együtt párban vagy csapatban teszik, így rákényszerülnek arra, hogy figyelemmel legyenek környezetükre, megtanuljanak társaikkal dolgozni, ami megőrzi nyitottságukat és fejleszti empatikus érzékeiket. Az önvédelmi tudás a későbbiekben, magabiztosságot ad, ami utat nyit a kísérletezésekhez és a világ alaposabb megismeréséhez. Mivel a Kempo edzéseken spirituális és életmód oktatás is folyik, így kialakításra kerülnek azok a sarkalatos pontok, amik összetevőit képzik az egészségnek. A harcművészeti gyakorlások során megtanulják a helyes testtartást ülve és állva is. E mellett a helyes légzést és a későbbiekben a szülőkkel együttműködve az egészséges táplálkozást és a minőségi rekreációt. A fent említett tudás megszerzésére és életmód szerű kialakítására a gyerekkor a legalkalmasabb.
A kor előrehaladtával az egyén egyre jobban rabja lesz szokásszerű berögződéseinek és egyre kevesebb hajlandóságot mutat a gyökeres változásra. Úgy gondolom, hogy a Kempo lehetőséget biztosít mind a gyerekkori mind a felnőttkori jellemfejlődésre, mert egy olyan környezetet és közösséget teremt, ahol adottak az egészség alappillérei.
Keresztesi Péter
Kempo mester
|